Friday, February 19

Beringat-ingat sebelum diri tersengat!


Permulaan yang aula dgn Bismillah ~

Setelah hampir seminggu bercuti, terdetik di dalam kotak fikiranku apakah yang telah aku sepanjang cuti ini? adakah telah aku penuhi masa2 kosong yang ada dengan sesuatu yang bermanfaat? ataukah aku hanya biarkan ianya berlalu begitu sahaja dengan sia2? Pelbagai persoalan yang bermain di minda ini yang kadang2 aku sendiri tidak mampu untuk menjawabnya. Namun bagi diri si penulis, cuti ini agak hambar kerna banyak masa yang ada berlalu begitu sahaja tanpa diisi dengan perkara yang bermanfaat, pada awal cuti agak sibuk dengan program luar, hantar sahabat yang akan fly oversea,dan ziarah senior yang kurang sihat.. namun yang lain banyak dihabiskan di rumah. Mungkin ini juga yang berlaku pada diri anda semua. Sudah menjadi adat apabila pulang ke kampung halaman, bertemu dengan orang2 tersayang, mak ayah adik2 kakak abang,sahabat2 lama... banyak perkara yang ingin dikongsikan.. banyak perkara yang ingin dibuat.. pada waktu yang sama, banyak juga kerja2 sebagai pelajar yang perlu diselesaikan.. assignment bukan satu dua, banyak dan kadang kala pabila terlalu banyak perkara yang perlu dipikirkan menyebabkan diri mudah melencong pada perkara2 yang lain yang tidak berfaedah. ( sebabnya, dah tak tau nak start yang mana dulu..huhu )

Namun, apakah penyelesaian untuk masalah ini??

diri kita lebih memahami.. jangan hanya melihat perkara ini sebagai masalah semata tetapi carilah jalan penyelesaiannya! Itu yang sepatutnya kita lakukan kerna kita bergelar "pelajar".. bukan orang2 sembarangan tetapi orang2 yang berpelajaran, orang2 cerdik pandai!

Ada yang mengatakan, sibuk-sibukkanlah diri dengan aktiviti yang bermanfaat agar kita tidak akan terjebak dengan perkara2 yang sia2...sibukkan diri dengan mengikuti program2 bermanfaat, sibukkan diri dengan beribadah & melakukan amalan2 sunat, sibukkan diri dengan membuat kerja2 rumah, sibukkan diri dengan tugas2 yang belum selesai...

jangan hanya sibuk dengan menonton filem2 & drama2... jangan hanya sibukkan diri dengan melayari website2 seperti you tube, facebook, friendster...etc.. jangan hanya sibukkan diri dengan bergayut dan berbual kosong di telefon... etc.

Sebagai peringatan buat diri ini yang sentiasa lalai & leka juga buat kita bersama... Beringat2lah sebelum diri kita yang tersengat dek racun2 & bisa iblis & hawa nafsu... na'udzubillah!!


Selamat menyiapkan assignment yang masih tergendala! (^_^)

waAllahua'laam~
 

destinasi menuju ILAHI Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez