Tuesday, September 7

"apa KITA ada?"


Permulaan penuh barakah dgn basmalah =D


  
Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice; 
it is not a thing to be waited for, it is a thing to be achieve!


Teringat akan sebuah pertanyaan yg pernah satu ketika dilontarkan, "apa yang kita (manusia) ada?".... pada mulanya memang terdiam sebentar, tak pernah pula aku tanya soalan ini pada diriku sendiri. Bila aku tanya kawan-kawan sekeliling, ramai yang menjawab amalan dan ada juga yang menjawab "kita tak ada apa-apa" . Tetapi sebenarnya tidak!  Kita bukan tiada apa-apa, sebenarnya kita ada PILIHAN. Setiap manusia yang lahir memang sejak asalnya muslim tetapi ketika mereka lahir ke dunia, Allah beri mereka pilihan untuk memilih kehidupan mereka. 

Begitu juga dengan kita. 

Kita ada pilihan...
Kita yang ada hak untuk memilih jalan hidup kita!

Ana sangat suka dengan kata2 hikmat di atas... ya! memang Allah sudah menetapkan takdir untuk kita tapi kita boleh untuk mengubahnya melainkan takdir yang sudah tetap seperti ajal dan rezeki.

Namun, ramai manusia di luar sana yang tidak tahu... mereka sebenarnya ada pilihan untuk buat dosa atau tinggalkan! Tapi kita selalu dengar orang berkata:

"aku memang dah jahat, tak layak nak buat baik atau berkawan dengan orang baik".

Inilah persepsi yang selalu kita dengar yang sebenarnya SALAH! Kita bukanlah dilahirkan ada yang baik & ada yang jahat tetapi kita semua dilahirkan BAIK. Then, Allah bagi kita pilihan & yang memilih itu adalah diri kita sepenuhnya. 

Ingatlah teman-teman serta sahabat-sahabat, kita yang MEMILIH untuk jadi diri kita & Allah hanya menilai. Jika kita mahu berubah, kita mampu untuk memilih untuk jadi lebih baik... insyaAllah (^_^)

Ramadhan bakal meninggalkan kita tak lama lagi... JOM! Berlumba-lumbalah berbuat kebaikan! kita ada pilihan! We have CHOICE! (^_~) 

Jangan biarkan Ramadhan berlalu dengan sia-sia...

waAllahua'laam ~ 

*p/s: salam ramadhan al-mubarak! Jom sama2 'berebut'! =D



7 september 2010<<
28 ramadhan 1431H <<
12.00 pm (waktu M'sia)<<

 

destinasi menuju ILAHI Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez